Vannacht heeft het op veel plekken licht gevroren. Ook komende nacht en morgen staat er vorst op het programma. Maar hoe komt het nou dat juist die bruggen glad zijn terwijl de weg niet glad is?
Oppassen in Haarlem. Foto: Marjon Adamidis-van Geldorp
Waarom zijn bruggen glad?
Bruggen bevriezen sneller dan reguliere wegen. Dat komt doordat ze aan alle kanten in contact staan met koude lucht, terwijl gewone wegen warmte uit de grond kunnen opnemen. Zodra de temperatuur rond het vriespunt zakt, is de kans groot dat een brug al glad is terwijl de rest van de weg dat nog niet is.
Daarnaast zijn bruggen vaak gebouwd van materialen zoals metaal en beton, die warmte snel verliezen. Combineer dat met vocht door regen, mist of smeltende sneeuw, en je hebt de perfecte omstandigheden voor ijsvorming.
De brug is omringt met koude lucht, terwijl de bodemtemperatuur nog boven het vriespunt is.
Hoe herken je een gladde brug?
Hoewel gladheid niet altijd zichtbaar is, zijn er een paar tekenen waarop je kunt letten:
- Waarschuwingsborden: Veel bruggen zijn voorzien van borden die wijzen op gladheid bij vorst.
- Glanzend oppervlak: Als de brug glanst, kan dat een dunne ijslaag zijn.
- Temperatuur rond het vriespunt: Wees extra alert als het koud is, vooral 's ochtends vroeg of 's avonds laat.
Spiegelgladde brug in Delfzijl. Foto: Tonny De Vries.
Wat kun je doen om veilig te blijven?
- Verlaag je snelheid
Rijd rustig en beheerst over bruggen, vooral als je vermoedt dat het glad is. Hard remmen of scherpe bochten vergroten de kans op slippen. - Houd afstand
Geef jezelf voldoende ruimte tot de auto voor je, zodat je tijd hebt om te reageren als het fout gaat. - Pas je rijstijl aan
Versnel en rem voorzichtig. Maak geen abrupte stuurbewegingen om de grip op de weg te behouden. - Check je banden
Winterbanden met voldoende profiel zijn onmisbaar in de koude maanden. Goede banden zorgen voor meer grip, ook op gladde bruggen. - Wees voorbereid
Weet wat je moet doen bij slipgevaar. Blijf kalm, kijk naar waar je heen wilt en stuur gecontroleerd bij.
Preventie door de overheid
Gemeenten en wegbeheerders doen hun best om gladheid te bestrijden. Bruggen worden vaak extra gestrooid en soms voorzien van speciale coatings om ijsvorming tegen te gaan. Toch zijn niet alle bruggen direct behandeld, dus is het belangrijk zelf alert te blijven.
Waarom het in het voorjaar juist andersom is
Interessant genoeg kunnen bruggen in het voorjaar juist minder glad zijn dan de rest van de weg. Dat komt doordat bruggen in deze periode sneller opwarmen door de zon. Terwijl schaduwrijke delen van gewone wegen, zoals bosrijke gebieden of plekken naast hoge gebouwen, langer koud en nat blijven, profiteert een brug van directe zonnestraling en goede luchtcirculatie. Hierdoor droogt een brug sneller op en verdwijnt eventuele gladheid eerder. Daarnaast kan de bodem nog bevroren zijn. Dit heeft direct invloed op de wegdektemperatuur.
In het voorjaar kan de situatie precies andersom zijn.
Dit betekent echter niet dat je je waakzaamheid volledig kunt laten varen. Voorjaarsnachten kunnen nog steeds vrieskou brengen, en bij mist of ochtenddauw kan er tijdelijk gladheid ontstaan op bruggen. Het blijft dus belangrijk om alert te blijven, ongeacht het seizoen.