Actueel

Let op aquaplaning!

Joyce Derksen, Varsenare

Het is al een tijdje regenachtig, hierdoor staan vaak plassen op de weg en ligt aquaplaning op de loer. Hoe je het beste hiermee om kunt gaan, lees je in deze blog.

Aquaplaning
Vandaag zijn verschillende weggedeeltes van snelwegen afgesloten vanwege plassen op de rijbaan. Dit is gevaarlijk, omdat er dan aquaplaning voor kan komen. Zeker op hoge snelheid is aquaplaning levensgevaarlijk. Je raakt namelijk tijdelijk even de controle over het voertuig kwijt.
Bij aquaplaning vormt het water een dun laagje tussen het wegdek en de band. Hierdoor heb je geen grip meer en is het voertuig eigenlijk een soort boot geworden.
Belangrijk om te checken voordat je de weg opgaat is de profieldikte van de banden. Hoe minder profiel, hoe minder de band water kan afvoeren. Daarnaast is het van belang dat de band voldoende spanning heeft. De band heeft dan minder raakvlak met het wegdek en ook dit verkleint de kans op aquaplaning.

Wellicht is het ook een idee om winterbanden onder de auto te laten zetten. Onder de 9 graden presteren deze banden duidelijk beter. Zo is de remweg bij een nat wegdek aanzienlijk minder. Meer over winterbanden lees je hier.

d4cd9255-435b-4a7a-b92a-d1191de5f418.jpg
Remweg winterband versus zomerband

Tijdens de rit is het van belang dat je je rijgedrag aanpast aan het weer. Denk hierbij aan het vergroten van de de afstand tot je voorganger, maar ook het verlagen van je snelheid. Bij lagere snelheid kan de band meer water verwerken en is het makkelijker om de auto weer onder controle te krijgen, mocht je gaan schuiven. Mocht het toch mis gaan en een botsing is onvermijdbaar, dan is de impact bij lagere snelheid ook minder.

download.pngFoto: Hans Janssen, Eygelshoven

Mocht je toch aquaplaning ervaren, dan moet je ten eerste vooral niet in paniek raken.
- Laat het gas los en schakel niet terug, laat de auto zelf rustig afremmen. Trap ook de koppeling niet in.
- Houdt je stuur vast en blijf in de richting kijken en sturen die je op wilt gaan. Lichte corrigerende stuurbewegingen kunnen wel. Als je teveel gaat sturen, kan je in een slip terecht komen.
- Trap vooral niet op de rem. Hierdoor kan je gaan slippen en maak je het alleen maar erger.
- En mocht de aquaplaning voorbij zijn en heb je weer normaal grip. Adem dan weer even rustig uit.


12-01-2023 om 11:00 door Martijn Dorrestein

Een moment geduld aub...
Een moment geduld aub...