Actueel

Het is weer tijd voor de bandenwissel!

Het wordt kouder in Nederland! De middagtemperatuur zakt van zo'n 9 graden nu, naar zo'n 4 of 5 graden later aankomende week... Ook beginnen op de langere termijn alweer de eerste weerkaarten met nog lagere temperaturen of sneeuw te verschijnen. Het is dus weer tijd om de winterbanden onder de auto te laten zetten. Maar is het nu echt beter om te wisselen? De voor- en nadelen op een rij.

Banden erg belangrijk

Veel mensen staan er niet zo snel bij stil, maar je banden zijn erg belangrijk! Ze vormen namelijk het enige contact tussen het wegdek en je auto. Niet voor niets heeft de overheid strenge eisen geformuleerd voor de minimale profieldiepte van je band (1.6 mm). Een band zonder profiel, een gladde band, heeft namelijk nauwelijks grip. Zeker niet als het regent!

30377744-af1a-47e5-a9ee-9cbe595cbc1f.jpg

Figuur 1: Op veel banden zit een zogeheten "slijtageindicator". Dit is een verhoogd stukje rubber in een van de groeven. Als het profiel vervolgens gelijk staat met dit stukje rubber, moet je ze laten vervangen.

Niet voor niets hebben ze zelfs in de Formule 1 aparte "regenbanden". Bij droog weer zijn de auto's zo gemaakt dat ze genoeg grip hebben op droog asfalt, maar bij regenachtige omstandigheden moeten zelfs formule 1 auto's overstappen op banden met profiel! Anders zouden ze bij de eerste de beste bocht van de baan vliegen. Wie een echte fan van de sport is, kan de beelden van coureur Lando Norris, die al glibberend op droog-weer banden over het circuit van Sochi (Rusland) gleed vorig jaar, zich nog goed voor de geest halen.

6b1271f5-55b7-45bb-bac6-bbc08bca9287.png

Figuur 2: Enkele banden die gebruikt worden tijdens formule 1 races: links staan de regenbanden, rechts de banden zonder profiel voor droog weer. Als jouw autoband er zo uitziet, is het toch verstandig eens langs de bandenspecialist te gaan...

Winter- of zomerband?

Winterbanden zijn zo gemaakt dat ze bij temperaturen onder de 7 graden veiliger zijn dan zomerbanden. Boven de 7 graden is het juist verstandiger om met zomerbanden te rijden. Waar zit dat verschil hem nu precies in?

Profiel

Het eerste verschil is het profiel. De winterband heeft een compleet ander profiel dan de zomerband. Het grovere profiel en de speciale inkepingen, die lamellen genoemd worden, zijn daarin de grootste verschillen. Deze twee specifieke eigenschappen moeten ervoor zorgen dat je veel meer grip hebt op sneeuw, maar ook bij hagel of regen bij lage temperaturen. De zomerband heeft juist diepe groeven, die er in de zomer voor zorgen dat regenwater heel efficiënt afgevoerd kan worden en gevaarlijke slippartijen voorkomen worden.

d85dfce9-2c2c-4cf0-9236-0775a6e9b628.jpg

Figuur 3: Het verschil in profiel tussen de winterband (links) en zomerband (rechts). De verschillen zijn duidelijk te zien! ©ProMobility

Bij winterbanden is het ook zo dat geadviseerd wordt om de profieldiepte minstens 4 mm te laten zijn. Is het minder dan 4 mm? Dan gaat ook een winterband zich gedragen als zomerband. Het is in Nederland wel toegestaan hiermee te door te rijden totdat ze 1,6 mm zijn, want ons land kent geen verplichting voor winterbanden. In bijvoorbeeld Duitsland zijn winterbanden verplicht, dus moet je profieldiepte ook meer dan 4 mm zijn!

Rubbersamenstelling

Het tweede verschil is het rubber waarvan de banden gemaakt zijn. De winterband is van zachter rubber gemaakt, zodat deze bij koud weer toch zacht blijft, waardoor de band als het ware aan het wegdek kan "kleven". Een zomerband wordt in de winter veel te hard, waardoor je grip verliest. Het omgekeerde geldt ook: in de zomer wordt een winterband juist veel te zacht, waardoor je ook weer grip verliest.

5484765a-61dc-476f-9dd6-75479a7cb00f.jpg

Figuur 4: Het verschil in de "zachtheid" van het rubber tussen de zomer- en winterband. 

De praktijk

In de praktijk zien we dat het wisselen van banden grote voordelen heeft in zowel de zomer als de winter. Zo is de remweg in de winter op winterbanden beduidend korter dan op zomerbanden. Dat betekent dus dat je in noodsituaties eerder stil staat, wat soms het verschil kan betekenen tussen wel of geen botsing.

f2bf2640-54b0-4406-87a6-f21a57306b7e.jpg

Figuur 5: Het verschil in remweg tussen de verschillende banden als er gereden wordt op een besneeuwde weg.

ac97b78a-b236-40bb-afc5-5a4a1d47e144.jpg

Figuur 6: Het verschil in remweg tussen de zomer- en winterband als het regent bij een temperatuur onder de 7 graden.

En all-season banden dan?

Een all-season band heeft kenmerken van zowel een zomer- als winterband, maar doet op beide terreinen wel concessies. Dat betekent dat ze in de zomer slechter presteren dan een zomerband en in de winter ook slechter presteren dan een winterband. In zowel de zomer als winter moet je dus je rijstijl alsnog aanpassen! Wel is het zo dat ze veiliger zijn dan met de "verkeerde" band rijden en het voordeel is natuurlijk dat je niet elk half jaar je banden hoeft te wisselen.

9396f808-254f-4b73-986d-61173ea88df8.jpg

Figuur 7: De all-seasonband; er is duidelijk te zien dat de band eigenschappen van beide banden bezit. 

Conclusie

Algemeen wordt geadviseerd om mensen die veel kilometers per jaar rijden (15.000 km of meer) te laten wisselen tussen zomer- en winterbanden, omdat dit de veiligheid echt ten goede komt. Zeker voor tripjes naar wintersportgebieden of het rijden tijdens winterse omstandigheden zijn winterbanden een must! Maar goed, zo vaak komt echt winterweer in ons land tegenwoordig niet voor... Daarom is het voor auto's waar minder mee gereden wordt, eventueel een tweede auto of een auto die mensen bijvoorbeeld laten staan met winters weer een prima optie om all-season banden erop te laten leggen. Hou echter altijd rekening met de tekortkomingen van dit soort banden.


26-11-2022 om 17:00 door Philippe Schambergen

Een moment geduld aub...
Een moment geduld aub...